Wednesday, October 7, 2009

Good African Coffee

Jag har hittat gratis internet i Kampala! Good African Coffee heter stället och det ligger i ett shoppingmall ca. 10 min "bodadrive" från Kampala city. Jag anar att jag kommer att börja hänga här endel. Dessutom har de bra mat och gott kaffe, helt perfekt. Med tanke på att jag legat sjuk i en vecka, instängd på mitt rum på Akamwesi Hostel är det här rena heaven.

Igår fick jag en rundtur på en organisation som jobbar för kvinnors rättigheter i Uganda, UHESWO, Ugandan Humanist Effort to Save Women. Jag ringde ett nr jag hittade på nätet och Betty svarade. Betty mötte mig följande dag, d.v.s. igår, på Makerere University campus. Vi hoppade in i hennes "very fancy" silverfärgade landrover och åkte iväg.(Jag blir alltid lika chockad över hur fina bilar folk har här) Vi rullade in på Kontoret, som inte var helt i samma standard som färden till stället.. Kontoret var väldigt litet och ingen var egentligen där men det verkar som om de har många bra projekt pågång. Betty har t.ex. hand om ett projekt för att rädda prostituerade i Kampala. Vi hoppade in i bilen och åkte vidare till deras "councelling centre" där flickorna får träffa någon att tala med och där de startat upp en syatelje. Det var lika ungefär lika minimalt som kontoret. Men nu vet jag vem jag ska anlita att sy min "buganda-dress". Jag fick en bra bild av organisationen och kommer säkert att hjälpa dem med ett och annat när det behövs.
Eftersom mina föreläsningar alltid är kvällstid blir dagarna ganska tomma och jag har därför som mål att hitta någon organisation eller organisationer att volontära lite i under min tid här.

Dags för kaffe.

No comments:

Post a Comment