Tuesday, October 20, 2009

Reissumies, Avokado och Hesari

Det har varit händelserika två veckor här i Kampala. Mina brittiska vänner har flytt tillbaka till Kungariket och jag har träffat många nya vänner och mitt ugandiska nätverk bara växer och växer. Snart har jag varit här halva min tid, och det känns som att jag just håller på att komma in i allting. Förra veckan fick jag följa med min vän Syliva på en musikvideo inspelning. En av Ugandas hotshot sångare och rappare Navio spelade in sin video på en klub som heter silk och jag fick hänga med Ugandas celebrities för en dag, ganska humor. Sylvia har studerat drama vid Makerere University och introducerade mig häromdagen också för hennes vänner och lärare på fakultetet. jag kommer kanske att delta i någon kurs i teater och dans där. Hon är även angagerad i "Theatre for development" och jag kommer att delta i deras projekt.

Härom dagen fick jag även hjärtsnörp ggr 100. Jag träffade en tjej som är gay här i Uganda och intervjuade henne över en portion ris och bönor om hur det är att leva i ett homofobiskt land som homosexuell. Homosexualitet diskuteras ständigt i medierna här just nu. För det mesta ur ett anti-homo perspektiv, men även då och då får några pro-homo aktivister figurera i tidingar och på radion, dock väldigt sällan och leder ofta till att radion blir avstängd för ett tag eller att någon journalist får sparken. Hon berättade att hon lever i ständig rädsla för att bli tagen av polisen och nu även för sitt liv, dödsstraff diskuteras just nu bland landets ledare. Helt sjukt!

Man kan inte börja dagen på ett bättre sätt än jag gjorde idag. Steg upp kl.7 för att jogga runt campus med min tyska granne, man är illa tvungen att stiga upp så tidigt för att försöka undvika den största rusningen och för att inte känna sig som en total idiot för att man joggar i cirklar på universitetsområdet. Det gör man ändå, men idag var vi två idioter, gör att det känns lite bättre. Min tredje länk på månader. Man får mycket exercise här. Efteråt hade jag min bästa frukost på mycket länge, ressumies med skivor av färsk avokade och dessutom Helsinginsanomat. En finsk professor från Turun Yliopisto som skall hålla några gästföreläsningar gav mig en liten present igår :) Väl uppskattat! Jag tog några groggar på hennes hotelrum igår också, i typisk finsk anda.

I tillägg till allt detta så har jag lyckats bli bestulen. Min telefon försvann på ett dansgolv på lördag kväll. Vi hade en liten nordisk gettogether och gick ut efteråt och i något skede var det någon idiot som nappade min telefon. Min plånbok låg precis brevid, dumt av honom att stjäla min 5 år gamla telefon framom min tjocka plånbok. haha.

Nu ska jag träffa en kompis och äta lunch.

Sen är det dags att studera lite. Vi har grupparbete efter grupparbete efter grupparbete. Tacka vet jag finskt asocialt och individualistiskt tänkande och egna esseer, ibland iaf..

No comments:

Post a Comment